logo ontwerplab

rebuilding education 2

renovatie basisschool de vijf hoeven
tilburg
2015

Nieuw leren in nieuwe omgeving
Begonnen in de jaren 50 als kleine school, fors uitgebreid in de jaren 70 en door willekeurige ingrepen ruimtelijk dichtgeslibd aan het begin van de 20ste eeuw was de Vijf Hoeven dringend toe aan een opknapbeurt, zowel fysiek als mentaal. Er moest een visie komen op het gebruik van ruimte. De oorspronkelijke heldere structuralistische opzet was onherkenbaar geworden: de kenmerkende centrale aula was opgeslokt door een aantal geïmproviseerde lokalen en verborgen achter opslagruimtes en kunststof harmonicadeuren.
Naast de vraag om het gebouw te renoveren lag er vanuit de directie ook een visie op onderwijs in de toekomst. Het onderwijs moet vanuit de visie van 21st Century Skills meer worden aangeboden vanuit een actieve en gevarieerde aanpak (het nieuwe leren). Niet alleen de opzet van onderwijs maar ook het gebouw moet ruimte bieden aan de dynamiek en de intrinsieke motivatie van leerlingen. Daar hoort een frisse uitstraling bij.

Speelgoed XL
In het ontwerp zijn voor de leerlingen van de onderbouw een viertal forse interieurobjecten toegevoegd aan de brede corridor van de vleugel uit de jaren 50. Deze op uitvergrootte stukken speelgoed lijkende objecten zijn een eigentijdse vertaling van de traditionele speelhoek: zandhoek, playmobielhoek, bouw-/techniekhoek en spiegelhoek. Speelgoed XL dat door verschijningsvorm en kleur de leerlingen uitdaagt om spelenderwijs op ontdekkingstocht te gaan.

Omzoomde tuin
In de uitbreiding van de school uit de jaren 70 wordt de oorspronkelijke heldere structuur teruggebracht en versterkt. De aula krijgt haar verlangde centrale rol en doet dienst als binnentuin, bedoeld voor voorstellingen, vieringen en het overblijven in de middagpauze. Hangplanten en picknicktafels maken naast de groene kleur de suggestie van een buitenruimte compleet. Verplaatsbare blokken vormen een tribune op het podium, maar kunnen op meerdere manieren ingezet worden.

Leerlingen werken zelfstandig in een zone rondom de aula: de zoom. De gehele zoom en alle onderdelen daarin hebben dezelfde donkergroene kleur gekregen. Met een referentie richting de kleur van het oude schoolbord vormen spreekkas, werkmeubel, xboxkasten, leesnis en werkhoeken een herkenbare structurerende eenheid waarin de kleur de functie benadrukt. Tenslotte verschaffen de in eveneens dezelfde kleur uitgevoerde losse tweedehands objecten in de zoom de school een ‘verhaal’. Bewust of onbewust zal de oude Friese klok die om het kwartier slaat de kinderen bijblijven als zij aan hun school terugdenken.

http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_bvv_exterieur.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_mh-situatie.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_mh_pltbg-nw-obgang.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_mh-dsn-nw-obgang.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_bvv_playmobielhoek.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_mh_pltbg-bs.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_mh_pltbg-nw-aula-zoom.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_bvv_txtaula.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_bvv_spreekkas.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_bvv_leesnis.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_160108_mh_werkmeubel.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_161110_mh_aula03.jpg
http://ontwerplab.nl/files/gimgs/th-36_tilburg-basisschool-vijfhoeven_web_161110_mh_aula02.jpg